Nutriție mami și bebe

Căpșunile în alimentația copiilor, când?

Una dintre cele mai frecvente temeri este legată de posibilele reacții adverse pe care aceste fructe extrem de gustoase le pot genera. Recomandarea generală, de ani de zile, era să aștepți ca bebe să facă un an de viață pentru le putea introduce în alimentația lui.  Cu toate acestea, astăzi recomandările s-au schimbat și nu trebuie să fie atât de mari perioadele de așteptare pentru introducerea alimentelor, nici măcar pentru cele considerate cu risc mare de alergii.

Înainte de 6 luni de viață nu se recomandă introducerea niciunui fruct, legume în alimentația bebelușului, adică niciun aliment. Marile organizații recomandă alăptarea exclusivă până la 6 luni, apoi introducerea hranei complementare.

Se consideră că, din acest moment sistemele digestiv și renal ale celor mici sunt pregătite să proceseze alte alimente în afară de lapte. În plus, dezvoltarea lor neurologică este optimă pentru a trece în siguranță și eficient la o dietă mixtă.

Ba chiar studii recente au arătat că nu există niciun beneficiu în amânarea introducerii alergenilor, deci nici a căpșunilor, în ciuda faptului că acestea sunt alergene, și că introducerea lor între 6 și 12 luni poate îmbunătăți toleranța acestora și poate preveni apariția unei alergii.

Acesta este motivul pentru care căpșunile pot fi oferite din momentul în care bebelușul începe să mănânce alimente solide. Mai ales dacă acest lucru se întâmplă la sfârșit de primăvară când găsim din plin căpșuni.

Prin urmare, îi poți oferi bebelușului tău căpșuni de la 6 luni, bineînțeles ținând cont de istoricul familial de alergii, de starea de sănătate a acestuia, și, dacă ai temeri, oferă-le separat de alte alimente noi, în cantitate mică, pentru a observa eventualele reacții. Și da, dacă alăptezi poți mânca liniștită căpșuni, poți mânca liniștită orice, cu echilibru, bineînțeles.

Cum să-i oferi bebelușului căpșuni?

Căpșunile sunt un aliment ideal pentru ca bebelușul testeze masticația, sunt aromate și au o textură ideală. Le poti oferi intregi sau tăiate în jumătate pe lungime, astfel încât să le apuce bine în cazul în care ai optat pentru BLW, sau le poți oferi zdrobite cu furculița dacă ai ales diversificarea clasică.

6 până la 9 luni

Când bebelușul tău începe să mănânce BLW, este recomandat să îi oferi căpșuni întregi, atâta timp cât sunt mari și coapte (atunci când vezi că îi rămâne o bucățică foarte mică în mână, poți să o iei și să îi oferi altă căpșună întreaga). Dacă fructele sunt mici, este mai bine să le tai în bucăți lungi(pe lat) sau să le oferi zdrobite. Și de unde știi dacă fructul este suficient de mare pentru a-l oferi întreg? Va trebui să vezi dacă ar putea încăpea cu totul gura bebelușului tău. Dacă răspunsul este afirmativ, este mai bine să nu îi oferi căpșuna întreagă. În cazul diversificării clasice, le poți oferi zdrobite, este opțiunea ta piure sau blw (autodiversificarea).

9 până la 12 luni

De la vârsta de 9 luni, bebelușii încep să-și dezvolte abilitățile motorii fine și învață să prindă cu degetele. Când se întâmplă acest lucru, puteți începe să oferiți căpșuni tăiate în bucățele mici, condiția principală este să fie moi.

Beneficiile căpșunilor pentru bebeluși

• Sursă bogată de vitamina C: Vitamina C trebuie obținută din surse externe, deoarece organismul nostru nu o poate produce singur. Căpșunile sunt o sursă bună de vitamina C, care ajută la creșterea imunității și la combaterea bolilor.

• Sursă bună de calciu și fosfor: Calciul este vital pentru dezvoltarea oaselor, sănătatea dinților și, de asemenea, ajută la buna funcționare a inimii, mușchilor și nervilor. Fosforul poate îmbunătăți digestia, ajută la repararea celulelor, descompune proteinele și este responsabil pentru reglarea reacțiilor chimice care apar în organism.

• Protejează ficatul: Căpșunile sunt bogate în antioxidanți, care pot reduce stresul oxidativ și pot preveni afectarea ficatului.

• Sursă bună de acid folic: acidul folic este esențial pentru dezvoltarea corectă a creierului copilului. De asemenea, contribuie la producerea de celule roșii din sânge în organism.

Au căpșunile risc de sufocare?

Da. Căpșunile sunt cu potențial de sufocare, mai ales când sunt căpșuni mici și nu prea coapte (deoarece sunt mai tari). În acest caz, acestea trebuie tăiate sau zdrobite. Dacă fructul este suficient de copt și de mare încât să nu intre tot în gura bebelușului tău, îl poți oferi întreg. Sunt multe alimentele cu mare risc de sufocare sau înec pentru copilul tău, este foarte important ca toate familiile să fie educate în prevenirea sufocării și ca toți copiii să evite alimentele riscante până la 4-5 ani indiferent de metoda de hrănire folosită.

Căpșunile pot provoca alergii?

Orice aliment este susceptibil de a produce alergii, dar în cazul căpșunilor, acestea nu sunt foarte frecvente. Este important să reții că fiecare individ poate avea reacții diferite la alimente și că alergiile alimentare pot varia în intensitate și simptome. În cazul căpșunilor, alergia poate fi cauzată de o reacție la proteinele din fruct sau la substanțele chimice utilizate în procesul de cultivare sau de manipulare a căpșunilor.

Cea mai frecventă reacție este o mică erupție cutanată în jurul gurii, cauzată de aciditatea căpșunilor. Persoanele cu sindrom de alergie orală sau alergie la polen pot avea reacții la căpșuni, de aceea trebuie sa ții cont de istoricul familial de alergii. De asemenea, pot produce o reacție la persoanele cu alergie la rozacee.

În sfârșit, chiar dacă nu este o reacție alergică în sine, trebuie să ții cont de faptul că un consum excesiv de căpșuni poate provoca iritații de scutec (sau o agravează, dacă bebelușul tău suferă deja de ea).

Ca în cazul oricărui aliment nou pe care îl oferi bebelușului tău, recomandarea este să începi prin a oferi o cantitate mică și să urmărești eventualele reacții. Dacă după câteva ore nu observi nimic neobișnuit, poți crește cantitatea data viitoare.

Dacă dorești să fii pregătit să începi hrănirea complementară sau dacă ai început-o deja și doresti să îți clarifici îndoielile legate de hrănirea bebelușului, îți recomand cursul meu de hrănire complementară + DIVERSIFICARE/AUTODIVERSIFICARE, care îți va oferi o mulțime de informații astfel încât să te poți bucura de această etapă fără griji!

Referințe:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9268235/
  2.  Sicherer S.H., Sampson H.A. Food Allergy: A Review and Update on Epidemiology, Pathogenesis, Diagnosis, Prevention, and Management. J. Allergy Clin. Immunol. 2018;141:41–58. doi: 10.1016/j.jaci.2017.11.003.
  3. https://cnsmf.ro/ghidpreventie/GhidPreventie_Vol6.pdf

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *